BOLA SEPAK

Guardiola: Arteta Calon Tepat Mengantikannya di Manchester City

Pep Guardiola memilih Mikel Arteta sebagai calon tepat bagi mengantikannya di Manchester City suatu hari nanti.  Pep Guardiola menilai pembantunya itu sudah cukup layak untuk membimbing kelab sebesar City.

Arteta memulakan karier kejurulatihan selepas bersara dari bola sepak pada tahun 2016 dan menjadi sebahagian staf kejurulatihan Guardiola.

Arteta sempat mengisi kekosongan yang ditinggal Arsene Wenger di Arsenal sebelum Unai Emery datang.

Guardiola meyakini mantan ketua pasukan Arsenal berumur 37 tahun itu bakal mengantikannya di Manchester City, samada cepat atau lambat.

“Saya cukup yakin. Dia akan meraih keberhasilan. Cepat atau lambat itu akan terjadi [Arteta mengantikannya],” ujar Guardiola .

Embed from Getty Images

“Dia seorang pelatih yang masih muda. Dia sudah memiliki pengalaman, mengatasi pemain-pemain besar serta pasukan besar. Dia memiliki etos kerja yang luar biasa. Juga memiliki kemahiran dalam menganalisis apa yang sedang terjadi dan menemukan solusinya,” tambah Guardiola.

Guardiola percaya pengalaman Arteta yang pernah bermain sebagai defensive midfielder akan banyak membantunya dalam kejurulatihan.

“Kami sering berbicara soal apa yang ia yakini dan apa yang ia rasakan. Dia juga seorang defensive midfielder dan saya rasa ia boleh membaca situasi,” ujar Guardiola .

Midfielder terbaik bermain sambil memikirkan apa yang pasukan perlu saat bermain. Dia mahir soal itu, tahu apa yang diperlukan ketika diatas padang, kemudian anda di luar padang itu akan terasa lebih mudah,” jelas Guardiola lagi .

Tahun ini merupakan tahun ke-4 Guardiola bersama Manchester City. Guardiola membimbing City mendominasi bola sepak Inggeris dengan memenangi dua gelaran Liga Perdana.

Kali pertama memecahkan rekod dengan bergaya dan kedua ketika memperoleh tiga gelaran domestik pada musim lalu.

Namun begitu, Guardiola masih belum dapat membuktikan kemampuannya dalam Liga Juara-Juara sejak beliau tiba di Stadium Etihad.

Jika ditelurusi perjalanan karier pengurus berusia 48 tahun itu, beliau tidak pernah mengendalikan sebuah kelab lebih dari empat musim.

Adakah musim ini Guardiola mampu memberikan City gelaran Liga Juara-Juara sebelum mengakhiri musim gemilangnya bersama The Citizens ?

Leave a Comment